“Nincs abban semmi rossz, ha azt mondjuk: nagy pénzt akarunk Lengyelországnak szerezni Ukrajna újjáépítéséből. Segíteni akarunk, de hasznot is akarunk húzni belőle – és ehhez elengedhetetlen ez a bizonyos csomópont” – mondta ezt Donald Tusk Lengyelország miniszterelnöke „Common Future” – Partners for the Reconstruction of Ukraine konferencián.
Egy mondat, ami meglepően nyers őszinteséggel foglalja össze azt, ami éppen Európa keleti felében történik. Lengyelország nem rejtőzködik az altruizmus leple mögé: segíteni akar Ukrajnán, de közben stratégiai és gazdasági előnyöket is tervez építeni. Ennek a kettős célnak egyik kulcseleme az az óriási beruházás, amely jelenleg Sławkówban, a kontinens egyik legjelentősebb új logisztikai központjában formálódik.
Lengyelország szerepe Ukrajna újjáépítésében
A globális gazdasági és politikai környezet áterendeződése közepette egyre nagyobb figyelem irányul a közép-európai logisztikai folyosók szerepére. Lengyelország felismerte földrajzi előnyeit és stratégiai pozíciójának fontosságát, ezért infrastruktúra-fejlesztésbe kezdett.
A Dél-lengyelországi Sławków városában épül Európa egyik legnagyobb és legmodernebb szárazföldi logisztikai központja. A cél világos: Lengyelország a háború súlytotta Ukrajna újjáépítését szeretne logisztikai infrastruktúrával segíteni, úgy, hogy közben az európai áruszállítás és elosztás kulcsfontosságú szereplőjeként pozicionálja magát.
A fejlesztések keretein belül vasúti vágányokat, korszerű rakodó tereket és modern tárolási egységeket építenek. A projekt különlegessége, hogy az infrastruktúra két nyomtáv-rendszerre, az EU-szabványra és az ukrán/orosz széles nyomtávra egyaránt alkalmas lesz. Ez a részlet azért kulcsfontosságú az Ukrajna felől érkező, illetve oda tartó áruszállítás szempontjából, hiszen a szovjet szabvány eltér az EU-s rendszertől. Az átrakodás gyorsítása és automatizáláse lehetővé teszi az építőanyagok, humanitárius segédek és ipari gépek gyors és hatékony célba juttatását.
Az infrastruktúra bővítésével a kapacitás évi 285.000 TEU-ról (konténer-egység) 500.000 TEU-ra nőhet. Ez a beruházás nemcsak a lengyel gazdaság bővülését szolgálja, hanem Ukrajna újjáépítését is megsegíti. A beruházás több mint 1 milliárd euró értékben fog megvalósulni, amelyet állami forrásokból, uniós támogatással és magán befektetésekből finanszíroznak.
Euroterminál: stratégiai csomópont a modern áruforgalomban
A sławkówi Euroterminál a legnyugatibb az ország legnyugatibb pontján helyezkedik el, ahol a széles és a normál nyomtávú vasútvonalak találkoznak, így kulcsfontosságú szerepet töltenek be a Távol-Kelet, Ázsia és Nyugat- Európa közötti vasúti konténreszállításban. Stratégiai elhelyezkedésének köszönhetően Sławków lehetőséget nyújt arra, hogy összekösse a Kína és Európa valamint a Balti- és az Adriai-tenger irányába vezető logisztikai útvonalakat. Ennek eredményeképpen Lengyelország megerősítheti elosztó és tranzitszerepét az európai valúti áruszállításban.
Donald Tusk miniszterelnök Úr szerint a fejlesztés egy olyan rekordméretű beruházás, amely a régió stabilitásának és újjáépítésének kulcsszereplőjévé fog válni. Donald Tusk sérelmezte, hogy korábban – például az Iraki háború után – “A legnagyobb játékosok pénzt kerestek az újjáépítéseken, míg Lengyelországot teljesen kihagyták.” Így nem titkolja, hogy Lengyelország szignifikáns hasznot szeretne húzni az Orosz-Ukrán háborúból.